Nie jesteś zalogowany na forum.
Uwaga!
Wszyscy chętni, którzy chcą zamieszkać i działać w dawnej Republice Muratyki (aktualnie Związku Kalkilistycznych Republik Muratyckich) zobowiązani są zarejestrować się na nowym forum - forum ZKRM. Link do forum - http://forum.zkrm.ct8.pl
Strony: 1
Wątek zamknięty
Rozdział 1
Przepisy ogólne:
Art. 1. System oświaty w szczególności zapewnia:
a) Możliwość wykorzystania prawa każdego obywatela Republiki Muratyki do kształcenia się, oraz zdobywania wiedzy,
b) Wspomaganie przez szkołę roli wychowawczej rodziny
c) Możliwość zakładania i prowadzenia szkół przez różne podmioty,
d) Dostosowanie treści, programu oraz metod nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów,
e) Bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć szkolnych jak i poza nimi oraz na terenie szkoły,
f) Utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków placówek,
g) Opiekę nad uczniami w trudnej sytuacji materialnej,
h) Przygotowanie uczniów do pracy oraz dalszych kierunków kształcenia,
i) Wytworzenie warunków dzięki którym uczniowie będą mogli rozwijać swoje zainteresowania oraz pasje,
j) Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
Art. 2. System oświaty obejmuje:
a) Przedszkola: z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy rozwoju przedszkolnego
b) Szkoły:
• Podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, kilkujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi dwujęzycznymi, sportowe oraz mistrzostwa sportowego,
•Licea, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, kilkujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi dwujęzycznymi, sportowe, morskie, wojskowe, rolnicze, mistrzostwa sportowego, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
•Artystyczne
c) Placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego,
cA) Placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
cB) Placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych,
d) Poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
e) Placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
f) Biblioteki pedagogiczne,
g) Kolegia pracowników służb społecznych.
Art. 3. Struktura szkolnictwa będzie obejmowała:
a) 4-letnie przedszkole
b) 8-letnią szkołę podstawową
c) 4-letnie liceum ogólnokształcące
d) 5-letnie technikum
e) 3-letnią szkołę branżową I stopnia
f) 3-letnią szkołę specjalną przysposobienia do pracy
g) 2-letnią szkołę branżową II stopnia
h) szkołę policealną
Art. 4. Nauczyciel ma swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
Art. 5. Szkoła i placówka może być placówka publiczną lub prywatną.
Art. 6. Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:
a) realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
b) zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
c) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
d) zatrudnia nauczycieli posiadających określone kwalifikacje.
Art. 7.
1. Szkołą publiczną jest szkoła, która:
a) zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
b) przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
c) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem ust. 1a;
d) realizuje:
A) programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - również podstawę programową kształcenia w zawodach,
B) ramowy plan nauczania;
e) realizuje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.
Art. 8. W szkołach publicznych i niepublicznych mogą być tworzone oddziały międzynarodowe.
Art. 9. Szkoła ma obowiązek wydać uczniowi po zakończeniu danego roku szkolnego świadectwa oraz (jeżeli jest w ostatniej klasie) wyników egzaminu.
Art. 10. Szkoły są zobowiązane posługiwać się następująca skałą ocen:
a) ocena celująca - 6
b) ocena bardzo dobra - 5
c) ocena dobra - 4
d) ocena dostateczna - 3
e) ocena dopuszczająca - 2
f) ocena niedostateczna - 1
Art. 11. Uczeń może nie zdać do następnej klasy gdy:
a) będzie miał jako ocenę końcową niedostateczną z maksimum 2 przedmiotów
b) będzie stwarzał zagrożenie dla rówieśników
Art. 12. Uczeń który osiągnie 18 lat może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, liceum po zdaniu egzaminów kończących każdą z ww. szkół.
Art. 13. Religia jest obowiązkowa w każdej ze szkół oraz jest podzielona ze względu na wyznania.
Art. 14. W szkole podstawowej:
a) W 1 klasie uczeń wybiera 2 języki obce
b) w 6 klasie uczeń rozpoczyna naukę przedmiotów ścisłych.
Art. 15. Wszystkie uniwersytety w kraju MUSZĄ być darmowe (bez żadnych opłat)
Art. 16. Uniwersytet może pobrać opłatę tylko wtedy, kiedy uczeń będzie poprawiać jakiś egzamin.
Art. 17. Ustawa wchodzi w życie w dzień ogłoszenia.
Prezydent Republiki Muratyki
Lučinda Kôpēr
Offline
Strony: 1
Wątek zamknięty